Køb lokalt og hos fagfolk

Print & Medier
Udgivet af: Søren Winsløw,
15. december 2020 

Det er to fagligt velfunderede kvinder, med et stort hjerte for lokalt engagement og sammenhold, jeg møder på en decemberdag i gågaden i Frederikssund. Nærmere betegnet i butikken Bjerres forlag/Cafe 29. En pudsig kombination af cafe og trykkeri.

Lise Bjerre er uddannet litograf og har i mange år drevet det forlag, som hun købte af sine forældre i 2004 og slog sammen med sit eget trykkeri, LB Offset. Forretningen har sin base i de grammatikhæfter hendes far har udviklet til folkeskolen og som fortsat sælges i pæne oplag. Skolekalendere er en anden stor aktivitet hos Bjerre Trykkeri og Forlag, som ellers servicerer Frederikssund og omegns kultur- og erhvervsliv samt ikke mindst foreninger og private med tryksager af enhver art.

Paula Elina Bay er grafisk designer og oprindeligt uddannet som serigraf. Efter at have arbejdet først som serigraf og siden grafisk designer sprang hun sidste år ud som selvstændig med Bay! Grafisk Bureau. For at styrke netværk og samarbejde flyttede hun i november ind i butikken i Jernbanegade 29 hos Bjerres forlag.

Paula Elina Bay har nu sit kontor i Cafe 29 og håber på, at samarbejdet vil have en vis synergieffekt.

Håber på mere synergi

Lise Bjerre har længe ønsket at udnytte sin butik til også at omfatte et kontorfællesskab uden at det var lykkedes. Hun havde egentlig opgivet tanken, da Paula pludselig bankede på. De lærte hinanden at kende gennem det lokale erhvervsnetværk NETVIRK, hvor Lise Bjerre er formand og arbejder ihærdigt på at styrke det lokale erhvervsliv. Om det at få en lejer og kollega siger hun:

– Der er mange fordele ved at få Paula ind i butikken. Først fremmest er der håb om, at der vil opstå en vis synergieffekt. At vi kan berige hinanden med arbejdsopgaver. Dernæst bidrager hun med godt humør og liv i butikken – og ikke mindst til huslejen.

Paula Elina Bay tilføjer:
– Jeg startede mit firma op derhjemme, og selv om jeg egentlig er kommet godt i gang, så handler det næste skridt om at komme lidt bredere ud. Lise og jeg har hver vores kundekreds, som vi måske kan yde en bedre service overfor i et tættere samarbejde. Det er også nemmere at idéudvikle, når man går sammen til hverdag og kan diskutere de daglige udfordringer.

 

Ideerne står i kø

De har mange ideer de to kvinder. Fx omkring hvordan man udvikler forretningsfællesskabet i bymidten, hvor de, i fællesskab med en lokal IT-virksomhed og erhvervsnetværket NETVIRK, har stillet en digital skærm til rådighed for gågadens detailhandlere. På den kan de lokale forretningsdrivende, for et mindre beløb, booke en digital annonceplads. Annoncerne designes og vedligeholdes af Paula. I første omgang hænger skærmen i vinduet hos Bjerre Trykkeri og Forlag/Cafe 29.

De overvejer også at tilbyde forskellige pakkeløsninger til byens håndværkere og detailhandelen, hvor Paula kan designe logoer, brochurer, skilte og bannere m.m. og Lise kan både designe og sikre, at alt bliver produceret i de rigtige størrelser og materialer, i den rigtige kvalitet til de ”rigtige” priser. Den lokale forankring betyder også, at det er nemt og hurtigt at få suppleret sine grafiske behov. Det den ene ikke kan, kan den anden.

Man kan altid få en god kop kaffe hos Bjerre Trykkeri og Forlag/Cafe 29. Plakaten har Lise selv printet på noget selvklæbende bannermateriale.

Køb lokalt – hos fagfolk

– Næsten alle ordrer ender med en telefonsamtale eller at kunden kommer ind i butikken, fortæller Lise Bjerre. – Det er bare nemmere at forventningsafstemme, når man kan komme i en dialog med kunden om, hvad det er, der er vigtigt. Er det prisen? Kvaliteten? Eller det at vi kan levere hurtigst muligt? Jeg er stave- og grammatiknørd, og ser ofte fejl uden overhovedet at have læst teksten. Det springer bare i øjnene på mig. Så må jeg lige spørge kunden, om det er med vilje, eller om jeg skal rette det? Det skal jeg som regel, og den service får du ikke ret mange andre steder.

Paula Elina Bay tilføjer, at den grafiske kvalitet på mange firmalogoer, brochurer, bannere og plakater også kan trænge til et løft.
– Der er mange der vælger, at få en bekendt, en kollega eller en i familien til lige at sætte noget sammen i et tekst- eller tegneprogram. Men for en beskeden merpris er det altså muligt at få noget, som både har en grafisk kvalitet, men, og endnu vigtigere, afspejler noget af det virksomheden eller foreningen står for. Det er det, som vi fagfolk kan. Derfor skal du henvende dig til fagfolk, når du vil have løst en opgave, og gøre det det lokalt. Det gavner os alle siger de samstemmende.